Dag 16 en 17 Nieu Bethesda en Graaff Reinet

16 november 2015 - Nieu-bethesda, De Karoo, Zuid-Afrika

dag 16          zondag 15 november

Weer een lange dag voor de boeg. We vertrekken uit Malealea en gaan richting Nieu-Bethesda, een klein dorpje wat is gelegen op de grote Karoo. Het woestijn gebied in Zuid Afrika. Nadat we vertrokken zijn in westelijke richting naar de grens toe moesten we weer 2 posten door. Eentje om Lesotho te verlaten en eentje op Zuid-Afrika weer in te reizen. Opnieuw 2 stempels, beetje wachten. Het is ons opgevallen hoe amicaal het personeel je rondom deze posten begroet. Niks geen chagrijnig gedoe maar gewoon een gezellig kletspraatje. Het gaat er vrijwel overal zo aan toe, ook tijdens de rondtour in het dorpje bij Malealea. Nog steeds zijn we onder de indruk wat we hebben gezien zowel over het dorpje als alles wat we tegen komen in Lesotho. Mensen zijn straatarm en hebben vrijwel niks. Toch lijkt het over het algemeen dat de mensen toch blij zijn met wat ze hebben. Een vriendelijke groet of een lach lijkt geen moeite te zijn.

Via een lange weg zijn we gestopt in een bijzonder dorpje Steynsburg. Het was een gare bedoeling in het dorpje, uitgestorven maar we vonden een pomp station met een lekkere broodjes zaak waar we even wat genuttigd hebben. Het was erg druk met mensen die terug kwamen van de kerk in hun zondagse goed. Het was op het eerste gezicht een beetje een vreemde bedoeling. Buiten lag een jongen van een jaar of 15 tegen de muur aan, knock out. Hij had z’n gezicht kapot en bloedde. Vrouwtje van de broodjes zaak had wat water over hem heen gegooid. Op het eerste gezicht leek het of hij van de wereld was, maar bij een nadere blik was duidelijk te zien dat de jongen zwak begaafd was. Annet heeft sinaasappelsap gegeven en een broodje vlees. Hij leek er erg blij mee te zijn. Het is erg verdrietig zoiets te zien en achter te laten. Helaas zit er niets anders op dan door te gaan.

Aan het einde van de middag komen we aan bij de Ganora Guest Farm waar we met vriendelijke ontvangst van JP en Hester zijn ontvangen. We zijn via het stadje Nieu-Bethesda gereden. Het is een klein geïsoleerd dorpje wat bestaat uit ca. 70 inwoners. Het gebruik van mobiele telefoons wordt ontmoedigt hier en er is geen enkele verbinding. De boerderij waar we verblijven ligt ca.7 km erbuiten en via een zandweg zijn we aangekomen in de oase van rust en stilte. Echter was er een gezellige groep van 10 Zuid-Afrikaanse mensen. Het bleek een erg boeiend gezelschap te zijn en tijdens het diner op de farm hebben we erg gezellig geklets en vooral verhalen uitgewisseld. Nadat we uitgebreid de voormalig “Queen of the Netherlands” hadden gesproken kwam de eigenaar van de farm ermee op de proppen dat de zus van Beatrix, prinses Irene op de farm hiernaast woont. Een aantal deelnemers had haar ’s middags zien fietsen. We kwamen uiteindelijk niet meer bij van verbazing. Wat is de wereld toch klein.

Dag 17          maandag 17 november

Na een uitgebreide nachtrust en een goed ontbijt met de fietsers die daarna vertrokken en we allemaal even hebben uitgezwaaid zijn we op de “bosjesmannen” tour gegaan. Gisteravond hadden we voor het diner nog een uitleg gehad van JP, de eigenaar, over fossielen die gevonden zijn in dit gebied. Vanochtend zijn we met de gids Panki a.k.a Henry hier verder op ingegaan.

We hebben samen met hem hier de grot tekeningen bekeken. Dit gebied staat bekend om fossielen en bosjesmannen. De gids kon hier boeiend over vertellen. De tekeningen van de bosjesmannen waren van ca. 6000 jaar geleden getekend. Vanmiddag zijn we via de zandweg naar Graaff Reinet gereden. Een wat groter plaatsje dan Nieu-Besthesda. Onderweg moesten we een beetje aan de kant voor een passerende auto, 3 keer raden wie erin zat en de hand op stak naar Albert….

Na een lekkere lunch en wat inkopen te hebben gedaan zijn we rechtsomkeert terug naar de boerderie. We hadden Hester ’s middags doorgegeven dat we graag avond willen eten. Na een duik in het zwembad konden we het eten opeten in de cottage waar we verblijven.

Voor morgen staat op het programma een rit van 300km richting de zuid-kust waar we het Addo Elephant Park zullen bezoeken.

Baie baie dankie voor het lesie van die stukkie

1. Wilma:
    16 november 2015
    Hahahah super, mooi geschreven zeg. Morgen een super dag en de dagen er na. Hele dikke knufff en kijk uit xxx
  2. John:
    16 november 2015
    Hoi Afrikagangers wat fijn om weer wat van jullie te horen. Geniet van alle dagen die nog gaan komen. Want ook voor jullie is het aftellen ook begonnen. Een dikke knuffel van mij voor jullie allen. John.
  3. Corien:
    Goeie verhalen weer! Veel plezier
  4. Marjolein:
    17 november 2015
    Haha ook nog even een koninklijke ontmoeting tussendoor?! Het houdt maar niet op met jullie ;-), enjoy!!