Dag 23, 24, 25 en 26 Stellenbosch en kaapstad

25 november 2015 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Dag 23   Zondag 22 November

Vandaag gaan we via Hermanus naar Stellenbosch .

Stellenbosch is onze laatste stop voor Kaapstad.

Maar nu eerst naar Hermanus.

Hermanus is een oud vissers dorpje en staat vooral bekend als een geschikte plaats voor het spotten van walvissen. Hier bevindt zich namelijk het paringsgebied van de zuidkaper, een grote walvissoort.

Alleen was de kraamkamer alweer gesloten toen wij aankwamen.

De mooiste tijd om walvissen te zien is september / oktober en aangezien t nu al 22 november is, is de kans wel heel klein.

Maar goed we arriveren er om een uur of 1 en na een eerste inspectie geen walvissen….

Dus eerst maar wat eten zien te vinden.

Nou dat lukt hier wel. Hermanus is een erg mooie badplaats waar genoeg te doen valt.

Maar helaas moeten we ook weer gauw door naar Stellenbosch dus hup de auto in en op naar Stellenbosch.

Het is een prachtige weg naar stellenbosch.

Ik heb het misschien al een keer gezegd maar dit is echt een heel ander Afrika dan aan het begin van onze reis.

Eenmaal aangekomen in Stellenbosch op zoek naar onze b&b Oak Village .

Deze keer kende de tomtom wel de straat. Hamman street was dus snel gevonden.

Nadat we hebben ingecheckt wijst de eigenaar ons de weg naar het centrum…..

Oprit af eerste links en dan eerste rechts. Ja hoe moeilijk kan t wezen……

Na een half uur rondgelopen te hebben en nog een keer gevraagd aan een toevallige voorbijganger die het beaamde  dat dit het was hadden we zoiets van“dit kan het toch niet zijn” 3 winkels en 1 restaurant. De voorbijganger bleek en passant ook nog een travestiet te zijn maar dit terzijde.

Onze ‘reisleidster’ gaf de moet niet op en nadat we 180 graden van richting waren verandert hebben we alsnog het centrum gevonden.

Stellenbosch is een erg mooi plaatsje met veel restaurants en winkels die dus ook op zondag open zijn.

Dag 24       Maandag 23 november

Vandaag gaan we naar Kaapstad.

Maar je bent niet in Kaapstad geweest als je niet bij kaap de goede hoop bent geweest

Dus op naar Kaap de goede Hoop.

We zijn dus vandaag weer lekker vroeg op weg, om 8 rijden we de Hamman street alweer uit.

Op zich is het een kort ritje.

Eigenlijk is het de kortste rit van deze reis.

Maar omdat we naar het zuidelijkste puntje van afrika gaan rijden we wat verder dan in ons roadboek staat.

Ook dit is weer een fantastische mooie weg om te rijden. Hele mooie vergezichten en vlak lang de kust lijn.

Via Simon’s town en Muizenberg rijden we naar Kaap de goede hoop.

Dit ligt in een Nationaal Park. Dus maar weer kaartjes gekocht en door het park naar dit punt gereden.

Wat is dit een geweldig mooi punt. We hebben geluk dat we zo vroeg zijn want het is nu mooi rustig en kunnen nu nog foto’s maken zonder in de rij te staan.

De bussen rijden nu af en aan en wij gaan nu ook maar naar de auto om naar kaapstad te gaan.

Eenmaal in kaapstad aangekomen vinden we ons Hotel vrij vlot en kunnen de auto onder het hotel parkeren.

We worden geholpen door hele aardige mensen.

Over het algemeen zijn de mensen in Zuid Afrika erg vriendelijk, vrolijk en erg behulpzaam.

Nadat we ingecheckt zijn gaan we naar de Tafelberg. Ook een van de 7 natuur wonderen van de wereld.

Adembenemend mooi hier. Met een prachtig overzicht over de stad.

We gaan nu naar Waterfront een wijk aan de haven met een Grote Mall.

Daarna komen we in de restaurant met live muziek en eindigt de lange dag met een biertje.

Dag 25            Dinsdag 24 november

Vandaag staat Robben eiland op het programma.

We hebben vanuit huis al de kaartjes besteld, om 9 uur met de eerste boot.

Dus kunnen we gewoon doorlopen en hup zo de boot op.

Na een half uurtje varen komen we aan op robben eiland.

Eenmaal op het eiland moesten we de bus in voor een toer over het eiland .

De toerleider in de bus had zelf ook 19 jaar vastgezeten hier.

Hij kon erg mooi vertellen en we werden dan ook allemaal in het verhaal meegezogen.

Ook wou hij weten waar we allemaal vandaan kwamen en zo kon hij alle nationaliteiten erbij betrekken voor zijn verhaal. Er waren bijvoorbeeld ook Zwitsers in de bus. Behalve dat hij hier wat over kon vertellen wat hun bijdrage is geweest in het gevecht om de apartheid had hij nog een mooie anekdote. Hij zei: De Zwitsers kunnen dan wel horloges hebben MAAR wij hebben de TIJD.

Zo waren er nog meer verhalen.

Dat was erg leuk.

Na de tour kwamen we aan in de gevangenis.

Dit was erg indrukwekkend.

Nelson Mandela had in cel nr 4 gezeten.

Iedereen was al stil maar werd nog stiller.

Om half 1 ging de boot weer terug en zijn we kaapstad weer ingegaan.

Het was een lange dag dag en we zijn dan ook moe het bed ingerold zzzzz

Dag 26  Woensdag 25 November.

Vanmorgen uit kunnen slapen tot half acht.

de koffers ingepakt en naar het ontbijt.

Straks de vlucht naar Dubai.

Baie baie dankie voor het lesie van die stukkie

1. Bea Liefers:
    26 november 2015
    Hoi

Ik heb genoten van jullie reisverhalen!! Thanks.